روش های خلاصه نویسی

روش های خلاصه نویسی برای کنکور سراسری

روش های خلاصه نویسی برای کنکور و اهمیت خلاصه نویسی در کنکور موضوع مقاله و مطلبی می باشد، که ما در این بخش از سایت حرف آخر به بررسی آن خواهیم پرداخت. یکی از امور و کارهایی که دانش آموزان باید به آن توجه داشته باشند، خلاصه نویسی مباحث مهم و کنکوری می باشد. البته در این میان خلاصه نویسی دروس و مباحث مختلف نیازمند اطلاعات خاصی می باشد. یعنی هر بحث از کنکور نیازمند یک نوع روش خاص خلاصه نویسی می باشد، تا از این طریق دانش آموزان بتوانند مباحث مختلف را یاد بگیرند و در زمان مرور و جمع بندی به مطالعه ان بپردازند. به این دلیل ما در ادامه به معرفی چند روش مناسب برای خلاصه نویسی خواهیم پرداخت، تا اطلاعات خوبی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

روش خلاصه نویسی برای دروس کنکور

یکی از مشکلات اصلی که اغلب دانش آموزان با ان روبرو هستند، فراموشی مباحث مختلف کنکوری می باشد. و همین فراموشی نیز باعث می شود تا دانش آموزان نتوانند در روز کنکور به راحتی شرکت کنند و به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند. یکی از راه حل های رفع مشکل فراموشی مباحث کنکوری خلاصه نویسی می باشد. تا از این طریق دانش آموزان بتوانند مباحثی را که یاد می گیرند خلاصه برداری کنند و در زمان مرور و جمع بندی با مطالعه یادداشت های خود بتوانند مباحثی را که از یاد بردند دوباره به یاد بیاورند.

البته خلاصه نویسی دارای قواعد و روش های مختلفی می باشد، و شما می توانید از آنها استفاده کنید. همچنین خلاصه نویسی می تواند بر روی یادگیری و فعال شدن ذهن دانش آموزان بسیار تاثیر گذار باشد. به این صورت وقتی شما بعد از مطالعه یک مبحث به یادداشت برداری و خلاصه نویسی درباره آن مبحث می پردازید، خواهید توانست بهتر این مبحث را یاد بگیرید. همچنین این کار باعث می شود تا مغز و ذهن دانش آموزان به تکاپو بیفتد و بتواند بهتر مطالب و مباحث کنکور را درک کند.

خلاصه نویسی چیست ؟

همه ما در مدرسه، کلاس های مختلف، از مشاور و … کلمه خلاصه نویسی را شنیدیم. اما برای ما معنی خلاصه نویسی تا الان توضیح نداده شده است تا ما بهتر و بیشتر با این مفهوم آشنا شویم. به این خاطر ما در این بش به بررسی دقیق مفهوم و معنی خلاصه نویسی خواهیم پرداخت، تا شما بیشتر با این کلمه آشنا شوید. خلاصه نویسی در کل به یادداشت برداری کلمات کلیدی و مهم مباحث مختلف گفته می شود. به این صورت که شما ابتدا به مطالعه مباحث درسی خواهید پرداخت، سپس با زبان ساده و محاوره ای به نکته برداری و یادداشت برداری درباره موضوعی که مطالعه کردید خواهید پرداخت.

شما در یادداشت برداری و خلاصه برداری باید به این نکته توجه داشته باشید که از کلمات و نکات کلیدی و مهم مربوط به مباحث مختلف استفاده کنید. تا در زمان مطالعه بتوانید به راحتی با استفاده از خلاصه برداری خود مطلب و مبحث کنکوری را به یاد بیاورید.

چگونه خلاصه نویسی کنیم

اهمیت خلاصه برداری برای دانش آموزان کنکوری

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که خلاصه برداری برای دانش آموزان کنکوری چه اهمیتی دارد، و بر روی فعالیت و نتایج آنها چه تاثیری خواهد گذاشت. یکی از مراحل بسیار مهم کنکور که بسیار مهم است مرحله مرور و جمع بندی مباحث کنکوری می باشد. در این زمان نیز شما قادر نیستید تا به صورت کامل مباحث مختلف دروس کنکوری را مطالعه کنید. به این خاطر نیازمند یک مقاله و کتاب خلاصه هستید که در ان نکات مهم و کلیدی کنکور ذکر شده است. و با مطالعه آن می توانید مباحث مختلف را دوباره مرور کنید و برای کنکور آماده شوید. از این رو خلاصه برداری یا یادداشت برداری در کنکور از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد.

معرفی چند روش خلاصه نویسی برای کنکور

در حال حاضر خلاصه نویسی برای تمامی دانش آموزان و داوطلبان کنکوری که به دنبال کسب رتبه برتر و بهترین نتایج هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا می خواهند با انجام این کار مباحث کنکوری را بهتر یاد بگیرند، و در کنکور سراسری نیز به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند. البته در این میان ممکن است کسانی روش های مختلف خلاصه نویسی یا همان یادداشت برداری را بلد نباشند. به این دلیل در ادامه ما به صورت دقیق چند روش بسیار کاربردی خلاصه برداری را معرفی خواهیم کرد.

هایلایت کشیدن روی کلمات و جملات مهم

یکی از روش های بسیار معمول و پر طرفدار که اغلب دانش آموزان از آن استفاده می کنند. کشیدن هایلات رنگی بر روی جملات و کلمات کلیدی هر مبحث می باشد. به این صورت که آنها با استفاده از یک ماژیک رنگی در حین مطالعه یک مبحث کنکوری بر روی جملات و کلمات مهم هاشور می کشند. تا از این طریق در زمان مرور و جمع بندی به مطالعه بخش هایی که با استفاده از هایلات علامت زده اند بپردازند.

خلاصه نویسی به کنکور

خط کشیدن زیر عبارات مهم

خلاصه نویسی از طریق خط کشیدن زیر مباحث و جملات مهم و کنکوری یکی دیگر از روش های خلاصه نویسی می باشد. به این صورت که آنان با مطالعه هر بخش در زیر مباحث و جملاتی که مهم است و ممکن است در کنکور سوال مطرح شود خط خواهند کشید. البته برای این کار دانش آموزان از رنگ های مختلف استفاده می کنند. به این صورت که برای مباحث و جملات مهم و کنکوری از رنگ قرمز و برای مباحث کم اهمیت از یک رنگ دیگر استفاده می کنند. تا در زمان جمع بندی و مرور با مراجعه به کتب درسی به مطالعه مباحث مهمی که زیر آنها خط کشیده شده است بپردازند.

یادداشت برداری با استفاده از لحن ساده و صمیمانه

در بعضی از مواقع دانش آموزان با این شرایط روبرو می شوند، که قادر نیستند منظور کلمات و مفاهیم موجود در مباحث درسی را درک کنند. و همین امر نیز باعث می شود تا نتوانند مفهوم اصلی مبحث کنکوری را یاد بگیرند. به این خاطر یکی از روش های خلاصه نویسی که بسیار موثر است، و می تواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد یادداشت برداری با استفاده از لحن ساده و صمیمانه می باشد. به این صورت که شما ابتدا مطلب و مبحث مورد نظر خود را مطالعه می کنید، سپس با زبان و لحنی رسا و ساده به یادداشت برداری از مباحثی که یاد گرفتید می پردازید. تا از این طریق بتوانید در زمان جمع بندی به مطالعه مباحثی که یادداشت برداری کردید بپردازید، و خود را آماده شرکت در کنکور کنید.

پیشنهاد مطالعه: مشاهده رتبه برترهای حرف آخر

نوشتن کلمات و جملات کلیدی و مهم

در خلاصه نویسی شما باید توانید به خوبی مفاهیم اصلی هر مبحث را یادداشت کنید، تا در زمان کنکور بتوانید دوباره به مطالعه آنها بپردازید. به این صورت که شما برای خلاصه برداری با کیفیت باید جملات و کلمات مهم را یادداشت کنید، تا در زمان کنکور بتوانید با مطالعه این یادداشت به مرور دروس مختلف بپردازید. زمانیکه شما در خلاصه نویسی از کلمات و جملات کلیدی و مهم استفاده می کنید دیگر لازم نیست که برای مرور به کتاب درسی مراجعه کنید، زیرا با مطالعه یادداشت برداری می توانید به مرور مباحث مختلف بپردازید.

بهترین روش خلاصه نویسی برای کنکور و منابع کنکوری

استفاده از کلمات هم معنی در یادداشت برداری

یکی از روش های دیگری که شما می توانید در خلاصه نویسی دروس کنکوری از آن استفاده کنید، استفاده از کلمات هم معنی می باشد. در بعضی از مواقع شما معنی یک کلمه را نمی دانید، به این خاطر شما نباید از این کلمه در یادداشت برداری خود استفاده کنید. و به جای این کار از کلمات هم معنی با استفاده کنید تا بتوانید مفهوم هر مطلب را به درستی دریافت کنید. زمانیکه شما از یک کلمه که معنی آن را نمی دانید در خلاصه برداری استفاده می کنید، در زمان مرور و جمع بندی با مشکل مواجه خواهید شد.

حاشیه نویسی در کتاب

یکی از روش های معمول دیگری که شما برای یادداشت برداری مباحث مهم می توانید از ان استفاده کنید حاشیه نویسی در صفحات کتاب می باشد. به این صورت که ما علاوه بر اینکه مباحث مهم و کلیدی را در دفترچه خود خلاصه وار خواهید نوشت، در صفحات کتاب نیز به صورت حاشیه نویسی مباحث مختلفی را یادداشت خواهید کرد. این روش می تواند کمک بسیار زیادی به شما عزیزان برای آماده شدن در کنکور بکند. زیرا شما با دیدن نوشته های حاشیه کتاب می توانید بهتر با مباحث کنکوری آشنا شوید و آنها را یاد بگیرید.

خلاصه نویسی منظم و مرتب

خلاصه نویسی دارای قواعد خاصی می باشد، اما شما باید در یادداشت برداری های خود به این نکته توجه داشته باشید که خلاصه نویسی باید مرتب باشد. تا شما عزیزان در زمان مرور و جمع بندی بتوانید با مطالعه هر بخش به راحتی مباحث مختلف را به یاد بیاورید. به این خاطر شما باید در دفترچه های مختلف به صورت مرتب و دسته بندی شده یادداشت های مربوط به هر مبحث را بگنجانید، تا در مطالعه آنها دچار مشکل نشوید.

بازخوانی خلاصه نویسی

یکی از قواعد و روش های بسیار موثر در خلاصه نویسی که باید همه دانش آموزان باید به ان توجه کنند، بازخوانی یادداشت های خود می باشد. به این صورت که شما بعد از خلاصه نویسی مباحث مختلف کنکوری به مطالعه دوباره آن خواهید پرداخت، تا با این کار علاوه بر مرور مباحثی که نوشتید، اگر چیزی کم و کاستی داشت یادداشت شما آن را اضافه کنید. و به یک خلاصه کامل و جامع دست پیدا کنید.

چگونه به خلاصه نویسی دروس مختلف بپردازیم

در کنکور دروس عمومی و دروس تخصصی مختلفی وجود دارد، که هر کدام از آنها دارای خصوصیات خاصی هستند. به این صورت که بعضی از این دروس حفظی هستند و بعضی از آنها دارای فرمول و قواعد هستند. به این دلیل هر کدام از آنها نیازمند یک نوع خلاصه نویسی هستند. تا از این طریق دانش آموزان بتوانند به راحتی به یادداشت برداری بپردازند و با مشکل خاصی مواجه نشوند. به این خاطر در ادامه ما قواعد مربوط به یادداشت برداری از هر درس کنکوری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خلاصه نویسی چیست

چگونگی خلاصه نویسی درس ادبیات

یکی از دروس بسیار مهم کنکوری که از ضریب ۴ برخوردار می باشد، و می تواند تاثیر زیادی بر روی موفقیت شما داشته باشد ادبیات است. به این خاطر شما باید برای یادگیری این درس باید از روش های مختلفی استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن این درس را یاد بگیرید. به این خاطر ما در ادامه روش های بسیار کاربردی برای خلاصه نویسی ادبیات را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • شما باید خلاصه نویسی خود را کوتاه و جامع انجام دهید، تا در زمان مرور بتوانید در زمان کوتاهی و با کیفیت بالا مباحث مختلف را مطالعه کنید
  • برای مبحث تاریخ ادبیات شما باید حتما خلاصه نویسی انجام دهید تا بتوانید بخش های مختلف این مبحث مهم را به خوبی یاد بگیرید
  • زیر لغات مهم خط بکشید و یا با هایلات رنگی روی آنها خط بکشید
  • لغاتی که دارای معنای مهم هستند را با هایلات رنگ کنید، و لغات مهم و با اهمیت را با رنگ دیگر با هایلات رنگ کنید
  • نکته های مهمی را که از طریق حل تست های کنکوری به دست آوردید در دفترچه خود یادداشت کنید، تا برای کنکور به مطالعه آنها بپردازید.

پیشنهاد مطالعه: نقد و بررسی پکیج ادبیات حرف آخر

چگونگی خلاصه نویسی دین و زنگی برای کنکور

یکی از سوالاتی که برای دانش آموزان ایجاد خواهد شد این مسئله است که چگونه به خلاصه نویسی دینی بپردازند. دینی یکی از دروس مهم کنکوری می باشد که مباحث مختلفی تشکیل شده است، و شما می توانید با توجه به ان به راحتی به نتیجه دلخواه خود در کنکور دست پیدا کنید. البته شما برای یادگیری این درس به یک خلاصه نویسی جامع نیاز دارید تا در مواقع مختلف به مرور آنها بپردازید. به این دلیل ما در ادامه قواعد یادداشت برای برای این درس را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • متن داخل کتاب دین و زندگی از اهمیت بالایی در کنکور برخوردار است، و شما باید به آن توجه کنید
  • آیات مربوط به هر درس را با دقت مطالعه کنید و به یادداشت برداری مباحث مهم آن بپردازید
  • برای یادگیری بهتر هر درس یک الگوی جامع قرار دهید، و به یادداشت الگوی مربوط به هر درس بپردازید
  • احادیث مربوط به هر بخش را به صورت دقیق مطالعه کنید، و کلمات مهم و کلیدی آنها را یادداشت برداری کنید
  • شما باید اطلاعات مربوط به تست های کنکوری را یادداشت کنید و در زمان مرور به مطالعه دقیق آنها بپردازید

پیشنهاد نقد درس دین و زندگی یوسفیان پور

چگونگی خلاصه نویسی برای عربی کنکور

یکی از دروس عمومی کنکور که برای دانش آموزان یک مقدار سخت است، عربی می باشد. و همین امر نیز باعث می شود تا شما در کنکور نتوانید به درصد بالایی از سوالات این درس پاسخ دهید. اما یکی از روش های بسیار مهم و کاربردی برای یادگیری عربی کنکور خلاصه نویسی می باشد. به این دلیل ما در این بخش به معرفی چگونگی خلاصه نویسی برای عربی خواهیم پرداخت تا اطلاعات جامعی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

  • شما برای این کار باید ابتدا تمام لغات مهم و سخت کنکوری را یادداشت کنید
  • بعضی از لغات بسیار سخت هستند و شما نمی توانید به راحتی معنی آن را درک کنید، به این خاطر شما ریشه اصلی این کلمه را پیدا می کنید و در کنار لغت یادداشت کنید
  • تمامی قواعد درس عربی را به همراه یک مثال روشن در دفتر خلاصه نویسی خود به صورت جامع یادداشت کنید
  • شما بعد از تست زنی تمامی اطلاعات مهمی را که به دست آوردید را یادداشت کنید تا در زمان مناسب به مطالعه آنها بپردازید

توضیحات مربوط به پکیج عربی واعظ

چگونه به خلاصه نویسی زبان انگلیسی بپردازیم

انگلیسی نیز یکی از دروس بسیار مهم کنکوری می باشد، که اغلب دانش آموزان در یادگیری و پاسخگویی به سوالات ان دچار مشکل هستند. به این خاطر یکی از راه های بسیار با اهمیت برای درس زبان خارجی همان خلاصه نویسی و یادداشت برداری می باشد. به این خاطر ما در ادامه چگونگی خلاصه نویسی راب زبان انگلیسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • شما ابتدا باید مباحث و درس های مختلف را به صورت دقیق مطالعه کنید، و لغات مهم ان را یادداشت کنید
  • شما سپس به سمت گرامر و قواعد زبان انگلیسی بروید و پس از مطالعه با یک مثال کامل قواعد را بر اساس یادگیری خود یادداشت کنید
  • همچنین شما بعد از حل تست و سوال یک اطلاعات خاصی را به دست می آورید که می توانید به یادداشت برداری از آنها بپردازید
  • در آخر نیز شما به صورت کامل و روزانه به مرور این مباحث میپردازید تا به راحتی زبان انگلیسی را یاد بگیرید

پیشنهاد مطالعه: توضیحات مربوط به پکیج زبان انگلیسی مجتبی محمودی

خلاصه نویسی کنکور سراسری

چگونگی خلاصه نویسی زیست شناسی

یکی از دروس تخصصی بسیار هم کنکوری در رشته تجربی زیست شناسی می باشد. این درس از مباحث مختلف و بسیار مهمی تشکیل شده است که هر کدام از آنها دارای خصوصیاتی هستند. به همین دلیل یکی از راه های بسیار مهم که شما باید برای یادگیری این درس انجام دهید خلاصه نویسی و یادداشت برداری می باشد. به این دلیل در ادامه به معرفی چگونه خلاصه نویسی برای زیست شناسی خواهیم پرداخت.

  • شما باید ابتدا به مطالعه متن کتاب بپردازید و مباحث مهم را یادداشت کنید
  • در دفترچه خلاصه نویسی برای هر فصل یک قیمت جداگانه را در نظر بگیرید تا بتوانید به راحتی به مطالعه آنها بپردازید
  • تست های بسیار زیادی را حل کنید و اطلاعات کلیدی مربوط به هر تست را یادداشت کنید

پیشنهاد می کنیم صفحه مربوط به پکیج زیست شناسی رضا شعبانی حرف آخر را مشاهده کنید.

چگونگی خلاصه نویسی شیمی

شیمی یکی از دروس مشترک در بین رشته تجربی و رشته ریاضی به شمار می رود. این درس نیز از دو بخش بسیار مهم مسائل شیمی و مفاهیم شیمی تشکیل شه است، که هر کدام از آنها دارای خصوصیات آموزشی و کنکوری خاصی هستند. به این دلیل یکی از روش های مهم و کاربردی برای یادگیری بهتر درس شیمی یادداشت برداری است. به این خاطر ما در ادامه به بررسی موضوع چگونگی خلاصه نویسی درس شیمی خواهیم پرداخت.

  • کتب درسی به عنوان مهمترین منابع یادگیری شیمی به شمار می رود
  • شما باید تمام مباحث مختلف شیمی را یاد مطالعه کنید، و مفاهیم و جملات مهم و کاربردی را یادداشت کنید
  • فرمول های مربوط به هر بخش را همراه با یک مثال در دفترچه خلاصه نویسی خود بگنجانید
  • شکل ها و نمودار های مختلف را با دست خود ترسیم کنید، تا با این روش اطلاعات مربوط به هر بخش در ذهن شما حک شود
  • نکته ها و اطلاعات کلیدی کنکور را که از طریق پاسخگویی به سوالات مختلف به دست آوردید جمع اوری کنید

یکی از مهمترین دروس تخصصی رشته ریاضی و رشته تجربی مربوط به شیمی می باشد. پیشنهاد می کنیم نگاهی به پکیج شیمی حرف آخر استاد غلامحسین شیروانی بیندازید.

خلاصه نویسی ریاضی کنکور

ریاضی نیز به عنوان یکی از دروس تخصصی و بسیار رتبه ساز در رشته های ریاضی و تجربی شناخته می شود. این درس نیز از مباحث بسیار زیاد و سختی تشکیل شده است، که این امر باعث شده تا اکثر دانش آموزان در یادگیری و پاسخگویی به سوالات ان دچار مشکل شوند. به این دلیل یکی از راهکار های موثر برای یادگیری این درس خلاصه نویسی است، تا به این صورت بتوانید مباحث مختلف این درس را یاد بگیرید.

  • شما باید ابتدا فرمول های مختلف این درس را به خوبی مطالعه کنید
  • در بخش دیگر هر فرمول از درس ریاضی را همراه با یک مثال در دفترچه یادداشت خود بگنجانید
  • و بعد از پایان هر فصل به مرور دوباره فصلی که مطالعه کردید بپردازید

اگر قصد دارید از پک ریاضی موسسه استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به صفحه توضیحات مربوط به پکیج ریاضی حرف آخر استاد منتظری بیندازید.

چگونگی خلاصه نویسی فیزیک

فیزیک به عنوان یکی دیگر از دروس رتبه ساز در کنکور شناخته می شود، که در بین رشته ریاضی و تجربی مشترک است. این درس از مفاهیم و فرمول های زیادی تشکیل شده است، که شما می توانید با یادداشت برداری بهتر به یادگیری و مطالعه این درس بپردازید. به این دلیل ما در ادامه قواعد مربوط به خلاصه نویسی درس فیزیک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • به مطالعه مفاهیم و نکات مهم کنکوری بپردازید و آنها را به صورت مجزا و فصل فصل یادداشت کنید
  • فرمول های مربوط به فیزیک را همراه با یک مثال کامل یادداشت کنید تا بتوانید به مرور آنها بپردازید
  • اطلاعات مربوط به حل هر تست و سوال را یادداشت کنید تا در زمان مرور و جمع بندی به یک خلاصه جامع دسترسی داشته باشید.

یکی دیگر از پک های ویژه در این انتشارات مربوط به پکیج فیزیک پیمان کامیار می باشد. حتما نگاهی به صفحه فیزیک که مربوط به دو رشته ریاضی و تجربی می باشد بیندازید.

مزایای خلاصه نویسی برای دروس کنکور

خلاصه نویسی و یادداشت برداری برای دانش آموزان می تواند از مزایای بسیار زیادی برخوردار باشد. با این روش یادگیری، مطالعه و مرور مباحث مختلف کنکوری راحت تر صورت می گیرد. شما با این روش در زمان مرور و جمع بندی می توانید در زمان کوتاهی مباحث مختلف را در زمان کوتاهی مرور کنید. با خلاصه نویسی شما دیگر نیازی به مطالعه کتاب ندارید زیرا می توانید با خلاصه نویسی مباحث مهم بهتر منابع کنکوری را مرور کنید. حجم خلاصه نویسی با حجم کتابی که مطالعه می کنید بسیار کمتر می باشد. با خلاصه نویسی شما می توانید بهتر و با کیفیت تر آماده کنکور شوید و به نتایج عالی نیز دست پیدا کنید.

در این مقاله و مطلب روش های خلاصه نویسی دروس مختلف کنکوری ما توانسته ایم، اطلاعات جامع و کاملی را بگنجانیم. تا شما عزیزانی که به دنبال استفاده از یادداشت برداری به یادگیری مباحث درسی هستید، بتوانید از این طریق اطلاعات خوب و جامعی را به دست بیاورید و از آنها برای بالا بردن سطح آموزشی خود استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.