حذف کنکور سراسری در سال 1401 و چرا کنکور حذف می شود

آیا کنکور حذف می شود؟ چرا و دلایل حذف کنکور سراسری چیست؟

آیا کنکور حذف می شود؟ آیا جایگزینی برای آن در نظر گرفته شده است؟ اگر کنکور حذف شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اینها تمامی سوالاتی است، که ذهن دانش آموزان کنکوری و پشت کنکوری را به خود مشغول کرده است. به این خاطر در این مقاله از سایت حرف آخر ما به بررسی دقیق این موضوع خواهیم پرداخت تا اطلاعات دقیق و جامعی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم. در سال ۱۳۸۶ بود که بر اساس مصوبه مجلس قرار بر این بود که کنکور سراسری حذف شود و این فرآیند باید تا سال ۱۳۹۰ انجام شود. اما با گذشت زمان این اتفاق صورت نگرفته است و دلیل این امر نیز به دلیل مباحث مختلفی می باشد، که در ادامه به صورت جامع به بررسی آن خواهیم پرداخت.

حذف کنکور سراسری

در کشورهای مختلف معیارهای بسیار متفاوتی برای گزینش دانشجو وجود دارد، که در کشور ایران نیز دانش آموزان باید در کنکور سراسری شرکت کنند. در ایران دانش آموزان و محصلان رشته های مختلف بعد از به پایان رساندن تحصیلات پایه خود در مقطع متوسطه باید در یک آزمون سراسری به نام کنکور سراسری شرکت کنند. این آزمون نیز تشکیل شده از سوالات مربوط به دروس عمومی و دروس تخصصی رشته ها می باشد. و دانش آموزان و داوطلبان کنکوری در رشته های مختلف می توانند با رقابت با یکدیگر در رشته ها و دانشگاه های مختلف قبول شوند و ادامه تحصیل بدهند.

در این میان دانش آموزان و داوطلبانی که به دنبال قبولی در بهترین دانشگاه ها و رشته های تحصیلی مانند پزشکی، دندان پزشکی، مهندسی و … هستند با بهترین نتایج ممکن را به دست بیاورند. به این دلیل استفاده از منابع کنکوری با کیفیت و ارزشمند نیز برای دانش آموزان بسیار مهم است. اما در این میان مسئله و بحثی که ذهن دانش آموزان خیلی به خود مشغول کرده است، حذف کنکور است که در ادامه مباحث مختلف مربوط به کنکور و دلیل حذف آن را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد تا از این طریق بتوانیم، اطلاعات کاربردی و کاملی را در اختیار شما بگذاریم.

کنکور در سال 1401 حذف می شود یا نه

چرا دلیل بر حذف کنکور گرفته شده است

یکی از دلایلی که بر اساس آن تصمیم گرفتند تا کنکور حذف شود، نظام تحصیلی قدیم و ایراداتی بود که به آن وارد شد بود. به این خاطر قرار بر این شد تا با اجرای طرح آموزشی نظام جدید به مرور زمان کنکور حذف شود. و دانش آموزان و داوطلبان کنکوری بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه و رشته های مختلف شروع به تحصیل کنند. اما با گذشت زمان این اتفاق به دلیل ایراداتی که بر این طرح گرفته شد، اجرایی نشده است. و تا امسال نیز کنکور به صورت هر ساله اجرا شده است و به صورت مستقیم سوابق تحصیلی بر روی نتیجه آن تاثیر گذار هستند.

حذف کنکور شایعه است یا واقعیت؟

سوال دیگری که در این میان در ذهن دانش آموزان و حتی دبیران مختلف ممکن است ایجاد شود، این مسئله است که آیا حذف کنکور شایعه است یا واقعیت؟ به این دلیل بیشتر به بررسی این موضوع می پردازیم. در سال ۱۳۸۶ طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار بر این شد که تا سال ۱۳۹۰ کنکور به مرور زمان حذف شود، و دانش آموزان بر اساس معیارهای مختلف مانند معدل، سوابق تحصیلی و … در رشته های مختلف انتخاب شوند. اما این کار صورت نگرفت. که دلیل اصلی این کار نیز پیدا نکردن آزمون جایگزین مناسب برای حذف کنکور سراسری بوده است. و تا به امروز نیز کنکور حذف نشده است و ممکن است حذف نشود.

در سال ۱۳۹۲ یک مصوبه جدید نیز بر اساس ویرایش مصوبه قبلی تصویب شد که این امر امان حذف قطعی کنکور را تا حدود بسیار زیادی کمرنگ کرده است. و با این شرایط ما طی چندین سال آینده نیز شاهد برگزاری کنکور خواهیم بود. در این بین روش های مختلفی برای جایگزین کردن کنکور مطرح است که در ادامه به معرفی این چند روش می پردازیم.

حذف کنکور با برگزاری کنکور چند مرحله ای در یک سال

یکی از روش هایی که می خواستند ان را جایگزین کنکور کنند، برگزاری چهار آزمون در طی یک سال می باشد. دلیل این کار نیز این مسئله بود که با چنی شرایطی استرس کمتری به داوطلب وارد می شود، و آنها می توانند از این طریق به نتایج بهتری دست پیدا کنند. در این میان منتقدین و طرفداران زیادی برای اجرایی کردن این طرح وجود دارد، اما باید دید که سازمان سنجش خود چه برنامه ای در این رابطه خواهد داشت.

حذف کنکور سراسری با پذیرش دانشجو بدون کنکور

اگر شما به آمار تعداد دانشجویان قبول شده در ایران نگاه کنید. متوجه خواهید شد که ۸۵ درصد از رشته محل های دانشگاه سراسری بدون کنکور دانشجو قبول می کنند. به این معنی که دانش آموزان می توانند بر اساس سوابق تحصیلی خود به دانشگاه مراجعه کنند و در دانشگاه و رشته مد نظر خود به تحصیل ادامه دهند. اما در این بین رشته های پرطرفدار و مهم هستند مانند دندان پزشکی، پزشکی، دارو سازی، مهندسی و … که این دانشجویان ۱۵ درصد از متقاضیان کنکور را شامل می شوند، به این دلیل باید برای این ۱۵ درصد یک آزمون مجزا برگزار کرد. اما این کار امکان پذیر نمی باشد و نمی تواند جایگزین مناسبی برای کنکور باشد. زیرا دوباره تمامی دانش آموزان به امید قبولی در رشته های برتر در این آزمون ها شرکت خواهند کرد.

کنکور سراسری در چه سالی حذف خواهد شد

حذف کنکور با تاثیر مستقیم معدل

یکی از روشهایی که در چندین سال اخیر در کنکور از آن استفاده شده است تاثیر معدل در نتیجه نهایی کنکور می باشد. اگر به کنکور های قبل نگاه کنید به صورت مثبت معدل دانش آموزان در نتایج آنها تاثیر گذار بوده اند. اما در حال حاضر به صورت قطعی به تاثیر معدل در کنکور نپرداخته اند، زیرا با این کار شانس دانش آموزانی که دارای معدل کمتری هستند برای قبولی در رشته های پر طرفدار بسیار کم می شود.

طی چند سال اخیر با حذف کنکور نظام قدیم و برگزاری نظام جدید سازمان سنجش تصمیم گرفت که بر اساس معدل به انتخاب دانشجو بپردازد. اما به دلیل مشکلات و اشتباهات زیادی که در این باره وجود دارد، این امر امکان پذیر نشد. و در حال حاضر معدل به صورت مثبت بر روی نتایج نهایی داوطلبان کنکوری اعمال می شود، که ما در مطلب تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰ به بررسی بیشتر این موضوع پرداختیم.

حذف کنکور سراسری با استفاده از سوابق تحصیلی

یکی از روش های دیگری که به ان انتقادات زیادی وارد شده است، حذف کنکور و استفاده از سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشجو می باشد. به این صورت که نمرات و سوابق تحصیلی سه سال آخر دانش آموزان به عنوان معیار پذیرش دانشجو قرار گیرد. که این امر بسیار دور از ذهن است زیرا داوطلبانی که دارای نمرات نهایی بسیار پایینی هستند دیگر قادر به ادامه تحصیل نمی باشند. و همچنین داشتن نمره بالا معیار قابل درک و مناسبی برای قبول شدن در رشته های پر طرفدار نمی باشد. به این خاطر نیز نمی توان این روش استفاده از سوابق تحصیلی را گزینه مناسب و بدون نقصی برای جایگزین کردن کنکور دانست.

چرا کنکور حذف نمی شود؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم به دلیل پیدا نکردن جایگزین مناسب برای کنکور، در چندین سال اخیر نتوانسته اند این آزمون سراسری را حذف کنند. البته کارشناسان در این میان طرح های مختلفی را نیز امتحان و یا پیشنهاد کرده اند، و به دلیل اینکه ایرادات و یا مشکلاتی داشته اند مورد پذیرش قرار نگرفته اند. در این میان نیز تا به امروز سازمان سنجش هیچ اطلاعاتی را درباره چگونگی حذف کنکور سراسری و جایگزین ان منتشر نکرده است تا ما از این طریق بتوانیم به شما داوطلبان کنکوری عزیز منتقل کنیم.

در چه سالی کنکور حذف می شود

یکی از سوالاتی که هیچ کس اطلاع دقیقی از ان ندارد این مسئله می باشد که، در چه سالی کنکور حذف می شود؟. اما در این رابطه باید بگوییم به دلیل اینکه تا به الان جایگزین مناسبی برای کنکور پیدا نشده است. تا چندین سال آینده نیز حذف کنکور امکان پذیر نخواهد بود، زیرا جایگزین کردن یک طرح بسیار زمان بر خواهد بود. البته اگر سازمان سنجش اطلاعاتی را در این باره منتشر کرد ما به صورت قطع آن را انتشار خواهیم داد، تا شما زودتر از اخبار کنکوری مطلع شوید.

آیا کنکور حذف می شود زمان دقیق حذف کنکور سراسری چه سالی است

آیا کنکور سال ۱۴۰۰ حذف می شود؟

در مطالب قبلی به صورت کامل و اختصاصی در مورد این موضوع اطلاعاتی را عرضه کرده بودیم. به این صورت که در کنکور سال ۱۴۰۰ کنکور حذف نخواهد شد، و معدل به صورت مثبت بر روی نتایج دانش آموزان اثر گذار خواهد بود. به این صورت که برای داوطلبان نظام جدید ۳۰ درصد، برای دانش آموزان نظام قدیم ۲۵ درصد، برای دانش آموزان دارای مدرک سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ پنج درصد و برای داوطلبانی که دارای مدرک قبل از سال ۱۳۸۴ هستند معدل در نتایج آنها تاثیر گذار نخواهد بود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در کنکور ۱۴۰۰ دیگر دفترچه نظام قدیم طراحی نمی شود. و باید دانش آموزان همگی در کنکور نظام جدید شرکت کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند. با این توضیحات شما دیگر نگران حذف کنکور در این سال نباشید و با منابع کنکوری با کیفیت به بهترین شکل ممکن خود را مهیای کسب بهترین نتایج ممکن کنید.

حذف کنکور ۱۴۰۱

در حال حاضر اطلاعیه ای از طرف سازمان سنجش در رابطه با حذف کنکور سال ۱۴۰۱ ارائه نشده است. اما بر اساس اطلاعاتی که ما در بالا به عرضه ان پرداختیم امکان حذف این کنکور بسیار پایین است. زیرا تا به الان هیچ روش مناسب و با کیفیتی که بتواند مانند کنکور عدالت را میان دانش آموزان رشته های مختلف ایجاد کند، پیدا نشده است. البته باید منتظر ماند تا دید این سازمان چه نظری درباره برگزاری این آزمون بسیار مهم دارد، و چه برنامه ریزی برای برگزاری و عدم برگزاری آن خواهد کرد.

در این مقاله آیا کنکور حذف می شود؟ ما به صورت جامع و کامل تمامی روش های پیشنهادی برای حذف کنکور را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین شما عزیزان می توانید با ارتباط با اسامی مشاوران حرف آخر و همچنین تماس با شماره های مندرج بر روی سایت اطلاعات تکمیلی و خوبی را در این باره به دست بیاورید.

حرف آخرپروژه ۶۰۴۰لیست قیمت محصولات

4 پاسخ
  1. محمد
    محمد گفته:

    شما تو اخر مقاله اشاره کردین که ازمونی مانند کنکور نیست تا به صورت عادلانه دانش اموزان سنجیده بشن
    خدمت شما باید عرض کنم با وجود سهمیه و مافیا ها (موسسه های کنکوری) و تقلب هایی که صورت میگیره و خرید و فروش سوالات که هر سال داره انجام میشه هیچ عدالتی نیست جالبه که صراحتا حرف از عدالت تو کنکور زدین

    پاسخ
    • محمد
      محمد گفته:

      بزرگوار شما فکر کردید اگرکنکورحذف بشه دیگه سهمیه ای وجود نخواهد داشت.؟؟؟ اتفاقا بخاطر آزمایشی بودن سال‌های اول شاید سهمیه ها بیشتر هم بشه ببینن واکنش مردم چیه بعدا تغییرش بدن و این چنین با سرنوشت کسانی که در او ن دوره میخوان قبول شن بازی شه. سوابق تحصیلیم اصصصلا معنا نداره. مثل این میمونه بگیم تویی که در گذشته خوب خوندی(در امتحانات نهایی که همه میدونیم مراقبا به اشناهاشون میرسونن) بیا قبول شو. و اما تویی که در گذشته نخوندی اما حالا خوندی و آماده ای دیگه حق نداری بری رشته ی تاپ. کنکور ایراداتی مثل کمبود وقت و سهمیه ها داره که باید اصلاح شه اما از نظر تقلب نسب به بقیه آزمونها خیلی خیلی وضعش بهتره.

      پاسخ
    • esq2077
      esq2077 گفته:

      اول برو ببین بعد بیا بگو
      اونی که دغدغه کرونا داره ، غیر حضوری شدن داره ،اشکالات و مقایسات خانواده که بعضا بیجا و غیر اصولی هست تمام اینا فشار و استرس میاره و باعث میشه بعد از یه سال که قبول نشد بزاره کنار حتی یه سری هستن که میگن ایشالا سال بعد و ۷ سال می‌مونن پس لطفا اول فکر کنید ، برید ببینید ، بعد بیاید نظر بدید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.